Toegankelijkheid | VIP-selection

Toegankelijkheid website

Onze inspanningen voor toegankelijkheid

We zetten ons in voor een toegankelijke ervaring voor al onze klanten. We werken aan het verbeteren van onze klantervaring en helpen mensen met een handicap hun behoeften zelf te regelen. We verbeteren onze TUI.be website zodat klanten met een handicap de keuze hebben om alle onderdelen van hun vakantie online te boeken of door contact met ons op te nemen. En we werken eraan om de website toegankelijk te maken volgens de best practices en de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 AA-norm.

Wat is WCAG 2.2 AA?

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) definieert vereisten voor ontwerpers en ontwikkelaars om de toegankelijkheid voor mensen met een handicap te verbeteren. Er worden drie conformiteitsniveaus gedefinieerd: niveau A, niveau AA en niveau AAA. De richtlijnen hebben betrekking op een groot aantal toegankelijkheidsfuncties, waaronder tekstgrootte en -kleur, toetsenbordnavigatie en compatibiliteit met schermlezers.

Hoe toegankelijk is onze website op dit moment?

Onze website is nog niet volledig toegankelijk voor mensen met een handicap. We zijn echter voortdurend bezig met het identificeren en aanpakken van hiaten en beperkingen op onze website en we hebben de afgelopen 18 maanden aanzienlijke vooruitgang geboekt. We hebben teams getraind en ondersteund om een toegankelijke website te leveren en we hebben een digitale werkgroep Toegankelijkheid opgericht om onze processen te evalueren en te verbeteren. We hebben ook een aantal specifieke toegankelijkheidsverbeteringen doorgevoerd, waaronder:

  • Het aanpassen van onze Flight Only informatiepagina's met toegankelijkheidsnormen in gedachten, en we zijn ook begonnen met het volledig toegankelijk maken van nieuwe websiteonderdelen.
  • Ervoor zorgen dat linktekst de bestemming van de link nauwkeurig beschrijft, dat koppen worden gebruikt om de inhoud te organiseren en dat alt-tekst wordt gebruikt om afbeeldingen te beschrijven.
  • De meeste contrastproblemen met onze website zijn opgelost.
  • Feedback verzamelen van mensen met een handicap en deze gebruiken om onze diensten te verbeteren

 

Wat kunnen gebruikers met een handicap doen als ze problemen ondervinden met de toegankelijkheid van onze website?

Gebruikers met een handicap die toegankelijkheidsproblemen ondervinden op onze website kunnen contact opnemen met ons Customer Services Center voor hulp. Zij kunnen jouw helpen toegankelijke hotels te vinden, de meest geschikte luchthaventransfers te regelen, uw wensen voor luchthavenassistentie toe te voegen wanneer je een pakketreis of een vlucht boekt, en je helpen de informatie of service te krijgen die je nodig hebt van onze website. Ze kunnen je ook helpen als je informatie in een ander formaat nodig hebt.

Je kunt ons bereiken op het nummer 02 717 86 60 - of +32 2 717 86 60 als je vanuit het buitenland belt. Gesprekken kosten het standaardtarief.

Je kunt ons ook mailen via info@tui.be

Openingstijden van het Customer Services Center team:

  • Maandag t/m vrijdag: 9.00 tot 20.00 uur
  • Zaterdag: 09.00 tot 18.30 uur
  • Zondag: 10.00 tot 18.30 uur

Jouw ervaring aanpassen aan je behoeften

We willen dat iedereen een goede ervaring heeft op onze website, maar het kan zijn dat je een betere ervaring hebt als je de instellingen op je computer aanpast aan je individuele behoeften.

Je kunt bijvoorbeeld:

  • De kleuren van de website wijzigen zodat deze beter leesbaar is.
  • De tekstgrootte vergroten zodat deze beter te zien is.
  • De informatie op de website hardop laten uitspreken, zodat u naar de informatie kunt luisteren in plaats van deze te lezen.

 

Wat doen wij om de toegankelijkheid van onze website te verbeteren?

We zijn voortdurend bezig met het identificeren en aanpakken van hiaten en beperkingen op onze website. We streven ernaar om in de komende 12 maanden aanzienlijke vooruitgang te boeken met het verbeteren van de toegankelijkheid van onze website.

Dit is waar we momenteel aan werken:

  • Doorgaan met het trainen en ondersteunen van teams om onze website toegankelijker te maken.
  • De evaluatie van onze processen door onze digitale werkgroep Toegankelijkheid afronden en waar nodig verbeteringen aanbrengen.
  • Feedback van gebruikers verzamelen via onze websitetools, deze analyseren en categoriseren voor feedback met betrekking tot het verbeteren van de toegankelijkheid en deze doorgeven aan onze werkgroep Toegankelijkheid ter beoordeling en ter onderbouwing van onze ontwerpbeslissingen.
  • Voortdurend optimaliseren van onze websiteonderdelen om ze toegankelijker te maken.
  • Het verbeteren van de tekstgrootte en het kleurcontrast op onze website.
  • Onze website toegankelijker maken voor toetsenborden en compatibeler met schermlezers.
  • De toegankelijkheid van onze website regelmatig controleren met een combinatie van automatische tools en handmatige controles.
  • Onze toegankelijkheidsverklaring regelmatig bijwerken om te rapporteren over onze vooruitgang.

 

Onze toegankelijkheidsstrategie

Wij maken het klanten gemakkelijk om de vakantie te vinden die bij hen past, wat hun behoeften ook zijn.

Hier bij TUI willen we reizen zo gemakkelijk mogelijk maken – of je of iemand met wie je reist nu minder mobiel is of een handicap heeft. Daarom kan je op de FAQ van onze website meer details vinden over toegankelijke vakanties, transfers en cruises, evenals assistentie op de luchthaven.

We hebben ook een professioneel team dat er alles aan doet om de vakantie of vlucht te vinden die bij je past. Ga voor meer informatie over toegankelijke vakanties naar onze FAQ of bel ons team voor je vakantie. Als je met TUI Fly vliegt, kunt u ons bereiken op het nummer 02 717 86 60 - of +32 2 717 86 60 als je vanuit het buitenland belt. Gesprekken kosten het standaardtarief. Je kunt ons ook mailen via info@tui.be . 

 

Toegankelijkheidsverklaring van de App

Onze toewijding aan toegankelijkheid

Wij zijn toegewijd aan het bieden van toegankelijke ervaringen voor al onze klanten. We werken eraan om onze klantervaring te verbeteren en mensen met een beperking in staat te stellen hun behoeften zelfstandig te vervullen.

We verbeteren onze TUI BE app zodat klanten met een beperking de keuze hebben om alle onderdelen van hun vakantie online te boeken of contact met ons op te nemen. We werken eraan om de app toegankelijk te maken in een overeenstemming met de Europese Toegankelijkheidswet (EAA), de beste praktijken en de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 AA-standaard.

Europese Toegankelijkheidswet en WCAG 2.2 AA

Wat is de Europese Toegankelijkheidswet (EAA)?

De European Accessibility Act (EAA) is een EU-wet die alledaagse producten en diensten – zoals bankieren, transport en e-commerce – toegankelijker maakt voor mensen met een beperking. Door gemeenschappelijke regels in heel Europa te creëren, worden barrières weggenomen en kunnen bedrijven meer inclusieve ervaringen voor iedereen aanbieden.

Wat is WCAG 2.2 AA?

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) definiëren vereisten voor ontwerpers en ontwikkelaars om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren. Het definieert drie conformiteitsniveaus – Niveau A, Niveau AA en Niveau AAA. De richtlijnen omvatten een breed scala aan toegankelijkheidsfuncties, waaronder tekstgrootte en -kleur, toetsenbordnavigatie en compatibiliteit met schermlezers.

Hoe toegankelijk is onze App op dit moment?

Onze app is momenteel nog niet volledig toegankelijk voor mensen met een beperking. We blijven echter actief op zoek naar verbeterpunten en oplossingen, en we hebben in de afgelopen maanden grote vooruitgang geboekt.

Wij hebben onze teams getraind en ondersteund om een toegankelijke app te ontwikkelen, zodat klanten met een beperking de keuze hebben om hun vakantie online te boeken of contact met ons op te nemen. Daarnaast hebben we een digitale Accesibility Working Group opgericht om onze processen te evalueren en te verbeteren.

We hebben al verschillende specifieke toegankelijkheidsverbeteringen geïmplementeerd, waaronder:

  • Voortdurende training en ondersteuning van onze teams om de app toegankelijker te maken.
  • Verzamelen en analyseren van gebruikersfeedback via onze feedbackkanalen en deze doorgeven aan onze productteams.
  • Doorlopend optimaliseren van app-componenten om toegankelijkheid te verbeteren, waarbij we waar mogelijk gebruikmaken van native componenten.
  • Verbeteren van tekengrootte, schaalbaarheid en kleurcontrast in de app.
  • Optimaliseren van onze app voor VoiceOver/TalkBack-ondersteuning.
  • Regelmatig monitoren van de toegankelijkheid van de app via automatische tools, handmatige en externe audits.
  • Regelmatig bijwerken van deze toegankelijkheidsverklaring om onze voortgang te rapporteren.

Hoe kunnen gebruikers met een beperking feedback geven over onze app-toegankelijkheid?

Wij waarderen feedback van gebruikers met een beperking over hoe wij de toegankelijkheid van onze app kunnen verbeteren.

Als u toegankelijkheidsproblemen ervaart of opmerkingen heeft, laat het ons weten via het feedbackformulier in de app. Ga hiervoor naar de Account-tab in de app, scrol naar beneden en tik op de knop Wat vindt u van de app?. Wij zullen uw feedback gebruiken om onze app voor iedereen toegankelijker te maken.

U kunt de volgende informatie opnemen in uw feedback:

  • De specifieke pagina’s waar u een toegankelijkheidsprobleem bent tegengekomen.
  • Een beschrijving van het toegankelijkheidsprobleem.
  • Technische details die ons kunnen helpen het probleem te reproduceren, zoals het gebruikte apparaat of de browser.
  • Suggesties voor hoe wij de toegankelijkheid kunnen verbeteren.

Wij waarderen uw feedback en gebruiken deze om de toegankelijkheid van onze app te verbeteren.

Deze verklaring is voor het laatst bijgewerkt op 10/06/2025. We hopen dat deze informatie u helpt om onze inzet voor toegankelijkheid te begrijpen. Heeft u verdere vragen? Neem gerust contact met ons op!

Even geduld. We zoeken je vakantie.