Belangrijke informatie
1.1 Algemeen
Wanneer u op reis gaat, moet u altijd voldoen aan de binnenkomstvoorwaarden (reisformaliteiten) van het land waar u naartoe reist.
Voor sommige landen volstaat uw identiteitskaart, maar dit is niet altijd het geval. Soms moet u ook over de volgende documenten beschikken:
- Internationaal paspoort: dit is een wijnrood boekje dat uw identiteitsgegevens bevat. Dit document kan u aanvragen bij de dienst ‘bevolking’ van uw gemeente.
- Visum: dit is de officiële toestemming om een bepaalde tijd in een bepaald land te mogen verblijven. Afhankelijk van het land moet u dit document op voorhand aanvragen bij de ambassade of het consulaat of kunt u dit eenvoudigweg bij aankomst op de bestemming aankopen.
- Inentingsbewijs: in sommige landen is het verplicht om ingeënt te zijn tegen bepaalde ziektes zoals de gele koorts, meningitis, malaria, tyfus of hepatitis. Deze landen zullen u de toegang tot het land weigeren als u niet over een inentingsbewijs beschikt. Raadpleeg hiervoor uw huisarts.
U kunt specifieke informatie over de reisformaliteiten voor uw bestemming terugvinden op de introductiepagina’s van uw bestemming in onze kleurenbrochure of op onze website. Hou er wel rekening mee dat deze informatie onder voorbehoud is en steeds kan wijzigen.
Wij raden u aan om ook de ambassade of het consulaat van uw bestemming te raadplegen zodat u niet voor verrassingen zou komen te staan. De kosten die voortvloeien uit bijvoorbeeld een spoedprocedure om een internationaal paspoort te verkrijgen zijn voor de rekening van de reiziger.
Opgelet: De aangegeven formaliteiten gelden enkel voor Belgen die op Belgisch grondgebied wonen en met Belgische identiteitspapieren reizen. In alle andere gevallen moet u zich dan ook op tijd goed informeren bij uw ambassade of consulaat, alsook bij de ambassade of het consulaat van uw bestemming.
TIPS:
- Op www.diplomatie.belgium.be kunt u allerhande informatie terugvinden over de reisformaliteiten (opgelet, deze informatie wordt verstrekt onder voorbehoud). Hier kunt u ook de adresgegevens van diverse consulaten en ambassades terugvinden.
- Op www.wanda.be kunt u nagaan welke inentingen u nodig heeft om naar uw bestemming te reizen.
- Op www.info-coronavirus.be kunt u nazien welke speciale coronarestricties van toepassing zijn op uw bestemming.
- De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken opende een aparte website voor Belgen die naar landen buiten de EU reizen. Wie zich op https://travellersonline.diplomatie.be registreert wordt onmiddellijk verwittigd wanneer er zich een ernstige crisis, natuurramp of incident voordoet op zijn bestemming. Bovendien laat het systeem ook toe om vooraf waarschuwingen of informatie te verspreiden, bijvoorbeeld over stakingen of betogingen. Naast identiteitsgegevens kunt u ook een contactpersoon in België en verzekeringsgegevens invullen. Twee weken na uw terugkeer wordt alles gewist.
- Om lange wachttijden aan de grenscontrole te vermijden, raden wij aan te reizen met een internationaal paspoort voor alle vertrekken vanuit Brussel naar een bestemming buiten Europa, zelfs als dit geen vereist is.
1.2 Geldigheid van uw identiteitskaart of paspoort
Controleer op voorhand de geldigheidsdatum van uw identiteitskaart.
In het algemeen moet uw identiteitskaart geldig zijn tot en met de dag waarop u terugkeert (als de terugvlucht vastligt). In bepaalde gevallen moet uw identiteitskaart zelfs nog een tijdje na uw terugkeer geldig zijn.
De geldigheidsdatum is ook van groot belang als u een internationaal paspoort nodig heeft. Vele landen vragen dat uw internationaal paspoort nog een bepaalde periode na uw terugkeer (bijvoorbeeld 6 maanden) geldig is.
Deze informatie kunt u terugvinden in onze brochure of op onze website. Vergeet ook niet om deze informatie te controleren bij de ambassade of het consulaat van het land van uw bestemming.
1.3 Opgelet met beschadigde identiteitskaarten
Beschadigde identiteitskaarten kunnen door de Belgische en buitenlandse bevoegdheden als ongeldig beschouwd worden. Onder beschadigde identiteitskaarten verstaan we onder andere een scheur in uw paspoort, een identiteitskaart met een barst, een elektronische identiteitskaart zonder microchip, enz. (deze lijst is niet volledig).
U dient uw beschadigde documenten te vervangen vóór uw vertrek, anders bestaat de kans dat u de toegang tot het vliegtuig of tot het land geweigerd wordt. In dat geval bent u volledig verantwoordelijk en krijgt u de kosten niet terugbetaald.
1.4 Vanaf 75 jaar
Vanaf 75 jaar wordt u niet meer opgeroepen door het gemeentebestuur om uw identiteitskaart te vernieuwen. Dit is geen probleem zolang u in België verblijft, maar als u naar het buitenland reist, moet u over een identiteitskaart met een geldige vervaldatum beschikken.
1.5 Kinderen jonger dan 12 jaar
1.5.1 Vergezeld door een ouder of voogd
De nodige reisformaliteiten verschillen naargelang het land dat u bezoekt.
Heeft u een paspoort nodig? Dan moet het kind, zelfs een pasgeborene, ook een eigen paspoort hebben.
Heeft u enkel een identiteitskaart nodig? Dan moet een kind jonger dan 12 jaar een elektronische KIDS-ID hebben.
Indien u reist naar een land dat deel uitmaakt van de Europese Unie, dan volstaat de elektronische KIDS-ID op voorwaarde dat u als ouder of als voogd de nodige en geldige identiteitspapieren heeft.
Opgelet:
- De leveringstijd van een KIDS-ID bedraagt ongeveer 3 weken. Bestel uw KIDS-ID dus op tijd bij uw gemeente.
- Bij verlies of beschadiging van de KIDS-ID kan een kind jonger dan 12 jaar (onder bepaalde voorwaarden) een voorlopige identiteitskaart krijgen. Niet alle landen waarvoor het kind een KIDS-ID nodig heeft, aanvaarden dit echter. Voor meer informatie over de KIDS-ID en de voorlopige identiteitskaart, surf naar www.ibz.rrn.fgov.be of www.eid.belgium.be.
- Er kunnen zich problemen voordoen wanneer uw kind tijdens de reis 12 jaar wordt omdat de identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar bij de terugvlucht niet meer geldig zal zijn. In bepaalde gevallen kunt u gratis een voorlopige identiteitskaart krijgen maar soms zal het kind een paspoort nodig hebben. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken raadt u aan om u op tijd voldoende te informeren over welke papieren uw kind nodig heeft. Voor meer informatie raadpleegt u het best uw gemeentebestuur of surf naar www.diplomatie.belgium.be. Wij raden ook aan om deze informatie na te trekken bij het consulaat of de ambassade van uw bestemming zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
1.5.2 Ouderlijke toestemming
Er bestaat geen Belgische of internationale procedure om ouderlijke toestemming te geven aan een minderjarige die naar het buitenland reist. Wanneer het kind met een van de ouders reist, kan de ouder die meereist de schriftelijke toestemming vragen aan de ouder die thuisblijft om het kind mee op reis te nemen. Deze toestemming kan ondertekend worden door uw gemeentebestuur.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken raadt deze schriftelijke en ondertekende ouderlijke toestemming aan wanneer het kind alleen of in het gezelschap van andere personen dan zijn ouders reist. De reizigers informeren zich het best bij de ambassade of het consulaat van de bestemming om te weten te komen welke stappen ondernomen moeten worden wanneer er een kind meereist. Reist een kind alleen, dan is het heel belangrijk dat alle documenten in orde zijn en dat dit officieel aangevraagd wordt bij de luchtvaartmaatschappij.
2.1 Bagage
Voor reizen uitgevoerd onder het merk TUI geldt het volgende:
2.1.1 Toegelaten bagage bij TUI fly en Freebird
Iedere passagier (behalve kinderen jonger dan 2 jaar) mag 1 persoonlijk item meenemen, die onder de stoel voor zich past. Meer info over het extra stuk handbagage (die in de opbergvakken boven de stoelen past), kan u vinden op www.tui.be/nl/bagage. Bagage in het ruim van het vliegtuig (geregistreerde of ingecheckte bagage) is op voorhand boekbaar (tot 12 uur voor vertrek van de vlucht) voor TUI fly (TB) en Freebird (FH) vluchten (tot een maximum van 45 of 50 kg per pers., afhankelijk van de bestemming). Meer info en tarieven op: https://www.tui.be/nl/extra-bagage
Iedere passagier mag bagage meenemen in het ruim van het vliegtuig (geregistreerde of ingecheckte bagage). Kinderen jonger dan 2 jaar mogen maximum 10 kg ruimbagage meenemen.
In geval van Fly Deluxe (korte en middellange afstandsvluchten) of van Deluxe (lange afstanden) is ruimbagage inbegrepen (niet voor infants). Het exacte inbegrepen ruimbagage gewicht kan u terugvinden op uw reisdocumenten of op onze website.
Opgelet, uw koffer mag nooit meer dan 32 kg wegen, ook niet wanneer u bijbetaalt. Wanneer u 1 koffer gebruikt voor 2 personen, mag deze ook niet meer dan 32 kg wegen. Er staat geen beperking op het aantal stuks bagage per persoon, zolang u het maximum gewicht respecteert.
De maximum afmetingen van de bagage bedragen 80 x 60 x 25 cm.
De toegestane hoeveelheid bagage geldt steeds per persoon. Aan de boeking van een extra zitplaats door eenzelfde persoon, bijvoorbeeld om het comfort te verhogen, is geen recht op het vervoer van bijkomende bagage verbonden.
Bij andere luchtvaartmaatschappijen kunnen afwijkende voorwaarden gelden.
Voor reizen uitgevoerd onder het merk VIP Selection geldt het volgende:
2.1.1 Bagage gratis vervoerd door TUI fly en Freebird
Iedere passagier (behalve kinderen jonger dan 2 jaar) mag 1 persoonlijk item en gratis 10 kg handbagage meenemen.
Daarnaast mag iedere passagier bagage meenemen in het ruim van het vliegtuig (geregistreerde of ingecheckte bagage). Kinderen jonger dan 2 jaar mogen maximum 10 kg meenemen.
U kunt alle informatie betreffende het exacte gewicht dat u gratis mag meenemen naar uw bestemming terugvinden in uw reisdocumenten of op onze website.
Opgelet, uw koffer mag nooit meer dan 32 kg wegen, ook niet wanneer u bijbetaalt. Wanneer u 1 koffer gebruikt voor 2 personen, mag deze ook niet meer dan 32 kg wegen. Er staat geen beperking op het aantal stuks bagage per persoon, zolang u het maximum gewicht respecteert.
De maximum afmetingen van de bagage bedragen 80 x 60 x 25 cm.
De toegestane hoeveelheid bagage geldt steeds per persoon. Aan de boeking van een extra zitplaats door eenzelfde persoon, bijvoorbeeld om het comfort te verhogen, is geen recht op het vervoer van bijkomende bagage verbonden.
Overgewicht boven de gratis vervoerde bagage is op voorhand boekbaar (tot 12 uur voor vertrek van de vlucht) voor TUI fly (TB) en Freebird (FH) vluchten (tot een maximum van 45 of 50 kg per persoon, afhankelijk van de bestemming).
Bij andere luchtvaartmaatschappijen kunnen afwijkende voorwaarden gelden.
TIPS:
- Waardevolle of breekbare voorwerpen (juwelen, camera,...) en voedingswaren die kunnen bederven steekt u het best niet in uw koffer. Die neemt u beter mee in uw handbagage want de vervoerder aanvaardt geen aansprakelijkheid voor waardevolle, breekbare en/of bederfelijke goederen die in de geregistreerde bagage vervoerd worden.
- Gebruik een harde koffer, het beschermt de inhoud beter dan een zachte koffer, een sporttas of een rugzak.
- Zorg ervoor dat uw bagage genaamtekend is, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Een kaartje met uw gegevens (naam, adres, telefoonnummer,...) zal het de luchtvaartmaatschappij gemakkelijker maken om uw bagage terug te vinden indien die verloren zou gaan.
2.1.2 Handbagage
De handbagage is eveneens aan beperkingen onderhevig. Om voor de hand liggende veiligheidsredenen en met het oog op het comfort van de passagier wordt slechts één persoonlijk item en één stuk handbagage per passagier (vanaf 2 jaar) toegelaten. Meer info over handbagage kan u terugvinden op www.tui.be/nl/bagage.
Een persoonlijk item (maximaal 40 x 30 x 20 cm) moet onder de stoel voor u passen en mag steeds mee in de cabine. Enkele voorbeelden van persoonlijke items zijn een rugzak, laptoptas, handtas, cameratas of paraplu.
Een stuk handbagage (maximaal 55 x 40 x 20 cm en maximaal 10 kg) moet passen in de opbergvakken boven de stoelen. Het is mogelijk dat niet alle handbagage in de cabine past, deze wordt dan kosteloos vervoerd in het laadruim. Enkele voorbeelden van handbagage zijn een trolley, kleine valies, grote tas, grote doos of hoedendoos.
Grotere en/of zwaardere handbagage zal bij de inscheping (boarding gate) geweigerd worden. In sommige van deze gevallen kan het te veel aan handbagage nog in de bagageruimte vervoerd worden, enkel mits het betalen van een bijkomende kost.
Baby's (minder dan 2 jaar) hebben geen recht op handbagage.
Vluchten met Freebird naar Turkije hebben dezelfde voorwaarden voor (hand)bagage.
2.1.3 Sportmateriaal
- Het vervoer van sportmateriaal moet bij de boeking aangevraagd worden. De kost voor dit vervoer zal aan de prijs toegevoegd worden.
- Omdat de inhoud van het bagageruim beperkt is, kan het materiaal dat niet op voorhand aangegeven is geweigerd worden bij het inchecken. In ieder geval zal een extra administratieve kost aan de transportprijs toegevoegd worden als deze niet op voorhand bijgeboekt werd.
- Op de bestemming gelden er voor het vervoer van het sportmateriaal ook bepaalde beperkingen. De aard van het materiaal en de beschikbare plaats op de bus of op een ander vervoersmiddel spelen hierbij een rol. Alle bijkomende kosten die voortvloeien uit het vervoeren van het sportmateriaal moet u zelf ter plaatse betalen. Voor sommige bestemmingen wordt de transferprijs aangerekend bij boeking, voor andere is dit ter plaatse te betalen. Onze diensten informeren u bij boeking.
- De luchtvaartmaatschappij is niet verantwoordelijk wanneer het sportmateriaal door de plaatselijke autoriteiten geweigerd wordt. In dat geval bent u zelf verantwoordelijk en moet u zelf voor uw eigen vervoer als voor het vervoer van uw sportmateriaal zorgen.
- Elektrische steps, bromfietsen, motors, jetski’s, segways en hoverboards worden niet aanvaard.
- Bij het inchecken kan men u vragen uw tas met sportmateriaal te openen. Als u dit weigert of als men misbruik vaststelt zal u de toepasselijke vergoeding wegens overgewicht moeten betalen en kan u geen terugbetaling krijgen van de toeslag die u betaalde om het sportmateriaal te mogen meenemen.
- U wil een fiets meenemen? Dan moet u het transport voor uw fiets (één fiets per passagier) samen met uw vliegtuigticket boeken. Prijzen* per traject per fiets (de fiets mag samen met de verpakking maximum 32 kg wegen). Specifieke voorschriften: het voorwiel mag gedemonteerd en aan het kader vastgemaakt zijn; het stuur moet geplaatst zijn in de richting van het kader; de pedalen moeten omhoog gericht staan; er mag geen lucht in de banden zitten; en de fiets moet in een beschermende verpakking zitten. Elektrische fietsen kunnen niet vervoerd worden. Zowel voor hand- als voor ruimbagage geldt het volgende: CO2-patronen groter dan 50ml/28gr zijn verboden, CO2-patronen kleiner dan of gelijk aan 50ml/28gr: max. 4 toegestaan per bagage.
- U wil een golftas meenemen? Dan moet u het transport van uw golftas (één golftas per passagier) samen met uw vliegtuigticket boeken. Voor reizen uitgevoerd onder het merk TUI geldt het volgende: Vanaf het moment dat u een tas specifiek voor golfmateriaal meeneemt (maximum 32 kg, 1 per passagier), moet u een toeslag* per traject per tas bijbetalen, zelfs wanneer het totaalgewicht van uw bagage minder is dan het maximum toegelaten gewicht.
Voor reizen uitgevoerd onder het merk VIP Selection geldt het volgende: U mag een golftas gratis meenemen (maximum 32 kg, 1 per passagier, niet cumuleerbaar met gratis DIV).
Als het golfmateriaal vervoerd wordt in een koffer met normale afmetingen (lengte max. 80 cm, hoogte max. 60 cm, breedte max. 25 cm), zal dit beschouwd worden als deel van de gewone bagage. Het eventuele overgewicht zal gefactureerd worden aan het tarief dat op dat moment van kracht is.
- U wil duikmateriaal meenemen? Dan moet u het transport van uw duikmateriaal (één tas per passagier) samen met uw vliegtuigticket boeken. Voor reizen uitgevoerd onder het merk TUI geldt het volgende: Vanaf het moment dat u een tas specifiek voor duikmateriaal meeneemt (max. 20 kg, 1 per passagier), moet u een toeslag* per traject per tas bijbetalen, zelfs wanneer het totaalgewicht van uw bagage minder is dan het maximum toegelaten gewicht.
Voor reizen uitgevoerd onder het merk VIP Selection geldt het volgende: U mag duikmateriaal gratis meenemen (max. 20 kg, 1 per passagier, niet cumuleerbaar met gratis GOL).
Als het duikmateriaal vervoerd wordt in een koffer met normale afmetingen (lengte max. 80 cm, hoogte max. 60 cm, breedte max. 25 cm), zal dit beschouwd worden als deel van de gewone bagage. Het eventuele overgewicht zal gefactureerd worden aan het tarief dat op dat moment van kracht is. Specifieke voorschriften: flessen moeten leeg zijn en onder atmosferische druk staan; het vervoer van lood voor loodgordels is niet toegestaan; duiklampen worden enkel toegelaten in de handbagage en op voorwaarde dat het lampje zelf verwijderd en apart verpakt wordt; duiklampen met langwerpige batterijen kunnen niet vervoerd worden: deze worden als slagwapen beschouwd en zullen door de veiligheidsdiensten van de luchthaven geweigerd worden.
- U wil een kite- of surfplank meenemen? Dan moet u het transport van uw kite- of surfplank (één per passagier) samen met uw vliegtuigticket boeken. U moet een toeslag* per traject per tas bijbetalen. Het maximum toegelaten gewicht bedraagt 30 kg (1 tas per passagier, maximaal 2 planken in één tas). De lengte mag maximaal 3,75 meter bedragen. Specifieke voorschriften: zeil, giek en deelbare mast moeten compact verpakt zijn.
- U wil een paraglide meenemen? Dan moet u het transport van uw paraglide (één per passagier) samen met uw vliegtuigticket boeken. U moet een toeslag* per traject per stuk bijbetalen. Het maximum toegelaten gewicht is 20 kg (1 stuk per passagier). De lengte mag maximaal 3,75 meter bedragen.
- U wil skimateriaal meenemen? Dan moet u het transport van uw skimateriaal (één per passagier) samen met uw vliegtuigticket boeken. U moet een toeslag* per traject per stuk bijbetalen. Het maximum toegelaten gewicht is 20 kg (1 stuk per passagier). Specifieke voorschriften: beschermende verpakking, skibotten apart verpakt.
*Actuele tarieven zullen zichtbaar zijn tijdens het boeken van deze extra.
2.1.4 Niet toegelaten bagage
- Sommige goederen mogen enkel in uw koffer vervoerd worden en niet in uw handbagage. Deze goederen zijn onder andere sprays, messen, scheermessen of scheerapparaten, (nagel)schaar, metalen nagelvijlen en nagelknippers. Batterijen (voor uw fototoestel, camera, telefoon, radio, cd-speler, enz.) moeten in het toestel zelf zitten of afzonderlijk verpakt zijn in uw handbagage. U moet uw aansteker bij zich houden en niet in uw koffer of handbagage. Deze voorwerpen kunnen zonder verhaal door de veiligheidsdiensten in beslag genomen worden.
- Het vervoer van bepaalde goederen kan, als veiligheidsmaatregel en zonder aankondiging, door de plaatselijke autoriteiten geweigerd worden. Noch de reisorganisator, noch de luchtvaartmaatschappij kan hiervoor aansprakelijk gehouden worden.
- Het is absoluut verboden om gevaarlijke goederen als explosieven, samengeperste gassen, ontvlambare producten, giftige, bijtende, radioactieve, magnetische, schadelijke, misselijkmakende of irriterende stoffen mee te nemen en alle andere artikelen zoals omschreven in de 'Technische Instructies voor het veilig transport van gevaarlijke goederen door de lucht van ICAO' en de regelgeving van IATA inzake het 'Transport van gevaarlijke goederen door de lucht'. (deze lijst is niet volledig). Zie ook www.tuifly.be/nl/niet-toegelaten-bagage.
- Jacht- en sportwapens kunnen in het bagageruim vervoerd worden indien u dit op voorhand aangevraagd heeft. De eigenaar van de bagage moet een wapenvergunning hebben die zowel in het land van vertrek als in het land van bestemming geldig is. Bij vertrek moet de passagier aan de check-in melden dat hij een wapen in zijn ruimbagage heeft. Het luchtvervoer van munitie is toegestaan voor 5 kg per persoon en enkel van volgend type: Categorie 1,4S, type UN0012 of UN0014.
- Er zijn strikte procedures voor de invoer van dierlijke producten zoals poedermelk, voedsel voor zuigelingen en speciale voedingswaren. Raadpleeg de officiële website www.ec.europa.eu (food/animal/animal products/personal imports) voor meer informatie hierover.
- Wij raden u aan, als u medicijnen neemt, om die in uw handbagage te steken. Sommige medicijnen moeten aangegeven worden aan de douane, vergeet niet om een verklaring van uw dokter mee te nemen als bewijs dat u deze medicijnen moet innemen, opgesteld in een internationale taal zoals het Engels of het Frans. Anders bestaat de kans dat uw medicijn in beslag genomen wordt.
2.1.5 Vertraging, verlies of beschadiging van uw bagage
Bij het inchecken van uw bagage krijgt u een genummerd ontvangstbewijs mee dat u, net als uw boarding pass of instapkaart, zorgvuldig moet bewaren. Indien uw bagage vertraagd, verloren of beschadigd is moet u dit onmiddellijk aangeven bij de Lost & Found-balie vooraleer u de luchthaven verlaat. Hier zult u een document ontvangen waarmee de luchtvaartmaatschappij uw dossier kan opmaken. Zonder dit document, uw ontvangstbewijs en uw boarding pass kan er geen gevolg gegeven worden aan uw dossier.
Let er ook altijd op dat er zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van uw bagage een etiket of een kaartje hangt waar uw gegevens op staan. Dit zorgt ervoor dat de bagage die laattijdig aankomt geïdentificeerd kan worden en dat ze terug aan de eigenaar bezorgd kan worden.
MAXIMALE VERGOEDING
- Gewone bagage: in geval van vernieling, beschadiging of vertraging van de bagage en indien de Conventie van Montreal van toepassing is, zal de maximale vergoeding 1.131 Bijzondere Trekkingsrechten BTR (1 BTR = € 1,2732 op 27.05.2015) per persoon bedragen. Indien de Conventie van Warschau van toepassing is, wordt de vergoeding berekend volgens het gewicht. We raden u aan om een bagageverzekering af te sluiten.
- Hogere maximale vergoeding: u kunt genieten van een hogere maximale vergoeding indien u een speciale verklaring heeft afgelegd bij het inchecken en een aanvullende vergoeding heeft betaald.
- Bagage die niet aan de normen voldoet: kinderwagens, fietsen, sportmateriaal, enz. met andere woorden alles dat niet in een koffer met normale afmetingen past (lengte max. 80 cm, hoogte max. 60 cm, breedte max. 25 cm) wordt op eigen risico (van de passagier) vervoerd. Indien u met TUI fly vertrekt vanuit een Belgische luchthaven en u sloot al een reis- en bijstandsverzekering af, dan kunt u deze voorwerpen laten verzekeren tegen een bescheiden toeslag.
2.2 Zwangere vrouwen
U mag vliegen tot het einde van de 36e week van uw zwangerschap (32e week bij een meerlingenzwangerschap). U moet een medisch attest voorleggen opgesteld in een internationale taal zoals Frans of Engels, waarin staat dat de vlucht geen enkel gevaar inhoudt voor uw zwangerschap en dat u geen risico loopt op een vroeggeboorte. Het attest moet recentelijk zijn opgemaakt (max. 8 dagen oud op het moment van vertrek).
2.3 Alleenreizende minderjarigen
Kinderen jonger dan 5 jaar mogen niet alleen reizen en moeten altijd vergezeld worden door een persoon ouder dan 18 jaar.
Voor kinderen ouder dan 5 jaar die alleen reizen zijn er 2 mogelijkheden:
- Kinderen van 5 t.e.m. 11 jaar worden UM genoemd (Unaccompanied Minor, minderjarige zonder begeleider). Voor deze kinderen is assistentie verplicht.
- Jongeren van 12 t.e.m. 17 jaar worden YP genoemd (Young Person, jongere). Voor hen is assistentie facultatief.
VOORWAARDEN
- De assistentie moet samen met de vlucht geboekt worden. Actuele tarieven zullen zichtbaar zijn tijdens het boeken.
- Als de assistentie niet samen met de vlucht geboekt werd, zal u een administratieve toeslag moeten bijbetalen. Bovendien kan een minderjarige die niet vergezeld wordt en van wie de assistentie niet op voorhand aangevraagd werd, geweigerd worden door de luchtvaartmaatschappij zonder schadevergoeding voor de passagier.
- Ga op de dag van uw vertrek goed op tijd naar de balie van de luchtvaartmaatschappij of naar de incheckbalie om mogelijke problemen te vermijden.
- Het is van cruciaal belang dat correcte gegevens doorgegeven worden van de persoon die het kind op de luchthaven aflevert bij vertrek en de persoon die het kind ophaalt bij aankomst. De persoon die het kind brengt bij vertrek mag de luchthaven niet verlaten voordat het vliegtuig vertrokken is. Voor UM/YP kan geen transfer op bestemming geboekt worden.
2.4 Kinderen jonger dan 2 jaar
Kinderen die jonger zijn dan 2 jaar op de vluchtdata vliegen gratis (wel vaste kost voor de luchthavenafwikkeling) op voorwaarde dat ze op de schoot van een volwassene meereizen. In de luchtvaart worden kinderen jonger dan 2 jaar INFANT genoemd. Het is echter absoluut noodzakelijk dat u bij boeking vermeldt dat u uw baby meeneemt, anders kan u geweigerd worden op de vlucht zonder verhaal. Het aantal baby’s dat toegelaten is aan boord is namelijk beperkt.
Indien één persoon meerdere baby's (max. 2) meeneemt, dan dient er verplicht voor één van de baby's een extra stoel aangekocht te worden tegen de dagprijs van een volwassen passagier. Hou er tevens rekening mee dat u een autozitje moet meenemen aan boord om de baby in te plaatsen. De maximum toegelaten breedte is 39 cm.
Kinderwagens, plooibare buggy’s en kinderstoelen worden gratis vervoerd in het bagageruim (1 stuk per kind). U kan een van deze voorwerpen meenemen tot aan het vliegtuig waar het door het personeel naar het bagageruim gebracht zal worden. U krijgt het voorwerp terug wanneer u uit het vliegtuig stapt, of samen met de rest van uw bagage. Opgelet, deze voorwerpen moeten altijd correct voorzien zijn van een label, zelfs wanneer u het voorwerp tot aan het vliegtuig meeneemt.
Voor kinderen onder de 2 jaar is er een verstrengde controle op de leeftijd. Baby’s (‘infants’) mogen op de vertrekdatum de leeftijd van 2 jaar nog niet bereikt hebben. Indien men hier misbruik opmerkt, zal het gratis ticket geweigerd worden en loopt u het risico niet te kunnen vertrekken.
Voor een infant wordt steeds een vaste kost voor de luchthavenafwikkeling aangerekend. Actuele tarieven zullen zichtbaar zijn tijdens het boeken.
Pasgeboren baby's mogen pas vliegen vanaf 7 dagen na hun geboorte.
2.5 Boeking van een type stoel
Voor reizen uitgevoerd onder het merk TUI geldt het volgende:
Wanneer u met TUI fly (vluchtnummer TB) of Freebird Airlines (vluchtnummer FH) reist, kan u mits betaling, een type stoel boeken. Wegens operationele redenen kan het zijn dat het stoelnummer dat u werd gegeven verschilt van het stoelnummer dat op uw boeking staat. Dit heeft geen enkele invloed op het stoelTYPE dat u geboekt heeft en geeft dus geen recht op een terugbetaling of een vergoeding.
Voor reizen uitgevoerd onder het merk VIP Selection geldt het volgende:
Wanneer u met TUI fly (vluchtnummer TB) of Freebird Airlines (vluchtnummer FH) reist, kan u een type stoel boeken. Wegens operationele redenen kan het zijn dat het stoelnummer dat u werd gegeven verschilt van het stoelnummer dat op uw boeking staat. Dit heeft geen enkele invloed op het stoelTYPE dat u geboekt heeft en geeft dus geen recht op een vergoeding.
2.6 Maaltijden aan boord
Voor reizen uitgevoerd onder het merk TUI geldt het volgende:
Op korte en middellange afstandsvluchten zijn geen maaltijden aan boord inbegrepen.
Voor langeafstandsvluchten en vluchten van/naar Kaapverdië, Senegal en Gambia zijn maaltijden altijd inbegrepen.
U kunt ook een speciale maaltijd krijgen op voorwaarde dat u dit op voorhand aanvraagt. U kunt kiezen voor de volgende speciale maaltijden: suikervrij, glutenvrij, lactosevrij, vegetarisch, veganistisch, zonder varkensvlees of Hindoestaans. Informatie hierover ziet u bij het maken van de boeking of kan u bij onze diensten bekomen of via http://www.tui.be/nl/maaltijd-aan-boord
Voor reizen uitgevoerd onder het merk VIP Selection geldt het volgende:
De maaltijden zijn altijd inbegrepen in de prijs van uw reis (met uitzondering van enkele bestemmingen, dit wordt vermeld op de introductiepagina’s).
U kunt ook een speciale maaltijd krijgen op voorwaarde dat u dit op voorhand aanvraagt. U kunt kiezen voor de volgende speciale maaltijden: suikervrij, glutenvrij, lactosevrij, vegetarisch, veganistisch, zonder varkensvlees of Hindoestaans. Informatie hierover ziet u bij het maken van de boeking of kan u bij onze diensten bekomen.
2.7 Formaliteiten aan de douane
Er zijn beperkingen op de invoer van taksvrije producten en producten waar u taksen op moet betalen. De Belgische overheid stelt een app ter beschikking waar u een antwoord vindt op al uw vragen betreffende invoertaksen. De app werd door de douanediensten ontwikkeld en is gratis te downloaden.
2.8 Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid betreffende het luchtvervoer wordt geregeld door de Conventie van Montreal indien het vervoer gebeurt tussen landen die de conventie hebben onderschreven of bij rondreizen die daar beginnen en eindigen. Voor het andere vervoer blijven de limieten van de Conventie van Warschau en het aanvullende protocol van Den Haag gelden.
2.8.1 CONVENTIE VAN MONTREAL
De aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen van de Europese Unie wordt geregeld door de Conventie van Montreal (1999), de verordening (EG) nr. 2027/97 (gewijzigd door verordening (EG) nr. 889/2002), en de verordening (EG) nr. 261/2004.
Deze informatieve kennisgeving geeft een samenvatting van de aansprakelijkheidsregels die luchtvaartmaatschappijen van de Gemeenschap in overeenstemming met de EG-wetgeving en het Verdrag van Montreal toepassen.
Schadeloosstelling bij overlijden of letsel
De aansprakelijkheid voor overlijden of letsel van passagiers is niet door financiële limieten beperkt. Voor schade tot 113.100 Bijzondere Trekkingsrechten BTR (bij benadering € 147.000) kan de luchtvaartmaatschappij vorderingen tot schadeloosstelling niet betwisten. Boven dat bedrag kan ze zich tegen een vordering verzetten als ze het bewijs kan leveren dat ze niet nalatig is geweest of anderszins in gebreke is gebleven.
Voorschotten
Als een passagier gewond raakt of om het leven komt, moet de luchtvaartmaatschappij binnen 15 dagen nadat de schadevergoedingsgerechtigde geïdentificeerd is, een voorschot uitbetalen om aan de onmiddellijke economische behoeften tegemoet te komen. In geval van overlijden kan het voorschot niet minder dan 16.000 BTR (bij benadering € 18.000) bedragen.
Vertraging van passagiers
In geval van vertraging van passagiers is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor schade die ontstaat, tenzij zij alle redelijke maatregelen getroffen heeft om de schade te voorkomen of in de onmogelijkheid verkeerde om dergelijke maatregelen te treffen. De aansprakelijkheid voor vertraging van passagiers is beperkt tot 4.694 BTR (bij benadering € 5.250).
Vertraging van bagage
In geval van vertraging van bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor schade die ontstaat, tenzij zij alle redelijke maatregelen getroffen heeft om de schade te voorkomen of in de onmogelijkheid verkeerde om dergelijke maatregelen te treffen. De aansprakelijkheid voor vertraging van bagage is beperkt tot 1.131 BTR (bij benadering € 1.470).
Vernietiging, verlies of beschadiging van bagage
De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor vernietiging, verlies of beschadiging van bagage tot een maximum van 1.131 BTR (bij benadering € 1.470). Wanneer het aangegeven bagage betreft, is de maatschappij ook aansprakelijk indien zij niet in gebreke is gebleven, tenzij de bagage al beschadigd was. Wanneer het niet-aangegeven bagage betreft, is de luchtvaartmaatschappij slechts aansprakelijk als zij in gebreke is gebleven.
Hogere limieten voor bagage
Er kan een hogere aansprakelijkheidslimiet gelden indien de passagier voordat hij aan boord is gegaan, een speciale verklaring heeft afgelegd en een aanvullende vergoeding heeft betaald.
Klachten over bagage
Als de bagage beschadigd, vertraagd, vermist of vernietigd is, moet de passagier zo spoedig mogelijk bij de luchtvaartmaatschappij een schriftelijke klacht indienen. In geval van beschadiging van aangegeven bagage moet de passagier binnen zeven dagen een schriftelijke klacht indienen en in geval van vertraging van aangegeven bagage binnen 21 dagen na de datum waarop de bagage tot zijn beschikking is gesteld.
Aansprakelijkheid van de contractuele vervoerder en die van de feitelijke vervoerder
Als de luchtvaartmaatschappij die de vlucht verzorgt niet dezelfde is als de maatschappij waarmee het vervoerscontract is gesloten, heeft de passagier het recht een klacht of een vordering tot schadeloosstelling aan elk van beide maatschappijen te richten. Indien de naam of code van een luchtvaartmaatschappij op het ticket staat, is die maatschappij de vervoerder waarmee het vervoerscontract is gesloten.
Termijn voor gerechtelijke procedure
Een gerechtelijke procedure tot het verkrijgen van schadeloosstelling moet worden aangevangen binnen twee jaar na het tijdstip van aankomst van het vliegtuig of het tijdstip waarop het vliegtuig had moeten aankomen.
2.8.2 CONVENTIE VAN WARSCHAU
Indien het een reis betreft naar of vanuit een land dat de Conventie van Montreal niet heeft onderschreven, blijft de Conventie van Warschau* gelden tenzij de vlucht uitgevoerd wordt door een vervoerder gevestigd in de Europese Unie.
* Hiermee wordt bedoeld de conventie tot het brengen van eenheid in enige bepalingen betreffende het internationale luchtvervoer, gesloten te Warschau in 1929, of genoemde conventie zoals gewijzigd te Den Haag in 1955 en/of Montreal in 1975. Bij overlijden of lichamelijk letsel alsook in geval van verlies, beschadiging of vertraging van bagage wordt de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen door deze conventie beperkt.
2.9 Andere belangrijke informatie over de vlucht
2.9.1 Vakantievluchten
Zowel het vluchtschema van uw vlucht, met name de luchthaven van vertrek, het tijdstip van vertrek, het tijdstip van aankomst en eventuele tussenlandingen, als het toestel waarmee uw vlucht wordt uitgevoerd kunnen aangepast worden in functie van de beschikbaarheid en naargelang de bezetting van de vlucht. De vluchttijden, de route (al dan niet met tussenlanding), het toesteltype en de uitvoerende luchtvaartmaatschappij zijn daarom altijd onder voorbehoud en soms kan er een wijziging optreden, zelfs wanneer u uw reisdocumenten al ontvangen heeft. Dergelijke wijzigingen betreffen allen “onbeduidende veranderingen” aan de reisovereenkomst. U zal desgevallend voor vertrek schriftelijk op de hoogte worden gebracht van dergelijke wijziging.
Indien u meer informatie wenst over toesteltypes, vindt u hier meer info over de vloot van TUI fly.
Uw vlucht is meestal een rechtstreekse vlucht van of naar de luchthaven van bestemming. Het is mogelijk dat er een tussenstop gemaakt wordt, bijvoorbeeld om te tanken. Soms worden verschillende vluchten gecombineerd wegens technische of operationele redenen of wanneer het vliegtuig onvoldoende bezet is. Dit is voornamelijk het geval in het laagseizoen.
Het sterk toegenomen luchtverkeer en de internationale veiligheidsnormen kunnen bovendien nog zeer kort voor uw vertrek wijzigingen in het vluchtschema en vertragingen met zich meebrengen. Hou er rekening mee dat deze wijzigingen doorgevoerd worden om de veiligheid van de passagiers te verzekeren. Wijzigingen of vertragingen kunnen verschillende oorzaken hebben die niet per se onder de verantwoordelijkheid van de reisorganisator of de vervoerder vallen. Wijzigingen ten gevolge van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden geven geen recht op schadevergoeding, terugbetaling of op aanpassing van de prijs.
2.9.2 Weekendtoeslag
Er wordt een weekendtoeslag aangerekend voor vluchten op zaterdag en zondag. Dit bedrag wordt berekend per traject. De weekendtoeslag wordt niet kwijtgescholden, indien de heen- of terugvlucht wegens operationele redenen of vertraging, op vrijdag of maandag vertrekt.
2.9.3 Deluxe
Voor reizen uitgevoerd onder het merk TUI kunt u bij langeafstandsvluchten, mits betaling (actuele tarieven zullen zichtbaar zijn tijdens het boeken van deze extra), kiezen voor Deluxe.
Wat is er inbegrepen bij Deluxe?
- Extra comfortabele stoelen in het voorste deel van de cabine
- Gratis stoelreservering
- Ruimbagage (inbegrepen gewicht: zie reisdocumenten en website), 1 persoonlijk item en 1 stuk handbagage (max. 10 kg) per volwassene (niet voor infants)
- Zeer verzorgde maaltijden en diverse (alcoholische) dranken
- Gratis gebruik van het inflight entertainment systeem
Het meest actuele overzicht van deze service vindt u op de website of kunt u bij onze diensten bekomen.
Hou er rekening mee dat er wijzigingen kunnen optreden indien deze vluchten uitgevoerd worden door een andere luchtvaartmaatschappij dan TUI fly.
Voor reizen uitgevoerd onder het merk VIP Selection is Deluxe bij langeafstandsvluchten inbegrepen, alsook toegang tot de Lounge (enkel Brussel).
2.9.4 Medicatie
Wij raden u aan om uw medicijnen in uw handbagage te bewaren. Bepaalde medicijnen moeten aangegeven worden aan de douane. Raadpleeg hiervoor uw behandelende arts. Neem in ieder geval een verklaring mee van uw behandelende arts in een internationale taal zoals Engels of Frans waarin de naam van uw ziekte en de Latijnse naam van het medicijn staat. Wij raden u ook aan om een reisapotheek mee nemen. Uw apotheker kan u hierbij helpen.
2.10 Aanmelden op de luchthaven
De vluchturen vindt u terug in uw reisdocumenten en u moet steeds één dag voor vertrek het vertrekuur van uw vlucht verifiëren. Voor alle vluchten vanuit Zaventem, Charleroi, Luik, Oostende en Antwerpen is onze host(ess) steeds 2 uur op voorhand aanwezig aan onze balie. Hij of zij zal u zeggen waar u uw bagage kunt inchecken. U wordt hier verwacht op het tijdstip vermeld in de reisdocumenten. Bekijk zeker ook eens onze rubriek 'Vocabularium' voor meer informatie over veelgebruikte termen op de luchthaven. Hou er rekening mee dat de check-in 60 min voor vertrek sluit en ook de 'gate' waar u aan boord gaat, sluit 15 min voor vertrek.
2.11 Herbevestiging van de vlucht
Heeft u een pakketreis geboekt (vlucht + hotel), dan hoeft u uw vlucht niet te herbevestigen.
2.12 Vocabularium
In de luchtvaartsector worden verschillende Engelse termen gebruikt. Om het u wat gemakkelijker te maken leggen we de belangrijkste uit.
- Arrival: aankomst
- Boarding pass: instapkaart. Bij de check-in moet u uw reispapieren (zie de rubriek 'Reisformaliteiten') en uw vliegtuigticket voorleggen, daarna krijgt u uw instapkaart (boarding pass) waarmee u door de douane geraakt en op het vliegtuig kunt stappen. Op uw instapkaart kunt u het nummer van de 'gate' (zie verder) terugvinden en het uur waarop u zich ten laatste moet aanbieden om in te schepen. Het nummer van uw plaats op het vliegtuig kunt u ook op uw instapkaart terugvinden.
- Check-in: wanneer u op de luchthaven aankomt, moet u op de informatieschermen nagaan in welke rij ('row') u moet gaan staan om uw bagage te laten inchecken. Op vertoon van uw vliegtuigticket en uw reispapieren zult u uw instapkaart (boarding pass) ontvangen.
- Customs: douane
- Departure: vertrek
- Gate: plaats of 'deur' op de luchthaven waar u aan boord van het vliegtuig gaat. Iedere luchthaven gebruikt een combinatie van letters en cijfers. De letter geeft het deel van het gebouw aan waar u moet zijn en het cijfer geeft de specifieke plaats ('deur') aan waar u in dat deel van het gebouw moet zijn. U moet hier ten minste 20 minuten voor het vertrekuur aanwezig zijn.
- Luggage: bagage
- Pax: deze afkorting wordt gebruikt om het woord 'passagier' aan te duiden. Bijvoorbeeld 3 pax = 3 passagiers.
- PO (Purchase Order): dit is uw boekingsnummer. Een dossiernummer = een PO nummer
- Flight number: de code van de vlucht. Die wordt vermeld op uw vliegtuigticket en bestaat uit een combinatie van letters en cijfers. De letters staan voor de luchtvaartmaatschappij en de cijfers staan voor het definitieve nummer van de vlucht. De heen- en terugvlucht hebben altijd een ander vluchtnummer.
2.13 Reisduur
Voor de meeste bestemmingen betekent 7 nachten 8 kalenderdagen. U vertrekt bijvoorbeeld op maandag en komt de maandag erop terug.
Dit is echter niet het geval wanneer er een groot tijdsverschil met België is.
Wanneer u naar het Westen reist, bijvoorbeeld naar de Caraïben, is het er, naargelang het seizoen, 5 of 6 uur vroeger dan in België. Een verblijf van 7 nachten betekent dus 9 kalenderdagen. Bij uw vertrek reist u tegen het verloop van de tijd en komt u dus op dezelfde dag aan. Wanneer u terugkeert, reist u met de tijd mee en komt u pas de volgende dag in België aan. De laatste nacht brengt u dus door op het vliegtuig.
Wanneer u naar het Oosten reist, bijvoorbeeld naar Sri Lanka, is het er, naargelang het seizoen, 5 of 6 uur later dan in België. Een verblijf van 7 nachten komt dus neer op 10 kalenderdagen. Bij uw vertrek reist u met de tijd mee en komt u pas de volgende dag op uw bestemming aan. Wanneer u terugkeert, reist u tegen het verloop van de tijd maar afhankelijk van de afstand en het uur van vertrek, komt u pas de volgende dag in België aan.
2.14 Reis- en vakantiedagen
De dag van uw vertrek en de dag waarop u terugkeert, tellen niet mee als vakantiedagen maar als reisdagen.
Er kan dus geen sprake zijn van afgenomen vakantieplezier en u heeft dus geen recht op een vergoeding gedurende een van deze twee dagen.
Het is mogelijk dat uw terugvlucht pas na middernacht, dus veel later dan voorzien, vertrekt door de regeling van de vluchten of door de organisatie van het luchtverkeer. Dit is echter geen contractbreuk en geeft geen recht op een terugbetaling of een vergoeding.
Uw vertrek naar een bestemming en uw terugkomst naar België liggen vast op een bepaalde datum. In bepaalde gevallen is het mogelijk dat uw vertrek of terugkeer vroeg in de ochtend of laat in de avond valt. Hierdoor kan het bijvoorbeeld zijn dat u laat in de avond in uw hotel aankomt of dat u vroeg uit uw hotel moet vertrekken. Dit geeft geen recht op een terugbetaling of een vergoeding.
Het kan ook zijn dat uw vlucht vertraging oploopt door technische redenen. Zelfs wanneer de vlucht na middernacht vertrekt, dus de dag na uw vertrekdatum, gaat het niet om een contractbreuk.
REIZEN IS ONTDEKKEN!
Op vakantie krijgt u de kans om een land en zijn bevolking met een eigen cultuur, gewoonten en tradities te leren kennen. Houd er rekening mee dat u te gast bent in een ander land met misschien een andere mentaliteit, een andere dienstverlening en levensstandaard dan u thuis gewoon bent. Wie op reis vertrekt met een open geest en goed geïnformeerd over de gewoontes van het gastland ontdekt meer!
3.1. Reisapotheek
Om zonder zorgen en goed voorbereid op vakantie te vertrekken, stel dan zeker een goed gevulde reisapotheek samen.
Maag- en darmklachten komen bv nog steeds relatief vaak voor wanneer men naar het buitenland reist en geconfronteerd wordt met een onbekende omgeving. Er zijn verschillende manieren waarop u de kans op een infectie kunt verkleinen, zoals onvoldoende verhit voedsel of ijsblokjes in drank vermijden, voldoende flessenwater drinken en u niet overmatig blootstellen aan de zon.
De inhoud kan verschillen, afhankelijk van uw bestemming. Uw huisarts of apotheek kan u hiervoor advies geven.
3.2 Transfers
Wanneer u een vakantie met vluchten en hotelverblijf boekt, is het vervoer ('transfer') in het buitenland tussen de luchthaven en uw hotelverblijf steeds inbegrepen, tenzij anders vermeld in het programma.
Bij aankomst op de luchthaven in uw vakantieoord wordt u op de meeste bestemmingen verwelkomd door het internationale TUI-luchthaventeam. Dit gebeurt in verschillende talen door hosts en hostessen die herkenbaar zijn aan het TUI-smile-logo. Aarzel niet om ons TUI team aan te spreken! Iedereen in een TUI uniform zal u met plezier verder helpen. Het kan wel zijn dat de host(ess) u enkel in het Engels te woord kan staan. Indien u graag in het Nederlands geholpen wordt, kunt u ons steeds een bericht sturen via de TUI app.
Voor reizen uitgevoerd onder het merk TUI geldt het volgende: De bussen vertrekken zo snel mogelijk naar uw vakantiehotel. Deze transfer deelt u met TUI vakantiegangers uit andere landen, zodat u sneller in uw accommodatie aankomt. Houd er rekening mee dat de transfer niet wordt begeleid door een TUI-host(ess). Bij uw terugkeer naar België komt een bus of een ander voertuig u ophalen aan het hotel of in de omgeving van het hotel, om u daarna naar de vertrekhal van de luchthaven te brengen.
Voor reizen uitgevoerd onder het merk VIP Selection geldt het volgende: U geniet als VIP Selection klant van een directe luchthaventransfer op de bestemming. Bij uw terugkeer naar België komt uw directe luchthaventransfer u ophalen aan het hotel of in de omgeving van het hotel, om u daarna naar de vertrekhal van de luchthaven te brengen.
U kunt de uren en de exacte verzamelplaats vanaf 48u voor uw vertrek terugvinden in de TUI app en op www.tuitransfer.com. Volg goed de aanwijzingen op zodat u uw vlucht niet mist en zo bijkomende kosten vermijdt.
3.3 Klimaat
De klimaattabellen in onze brochure werden ons bezorgd door de toeristische diensten. Deze gegevens betreffen gemiddelden en zijn louter informatief. Ze zijn geen garantie voor de weersomstandigheden tijdens uw vakantie. Dit geldt ook voor de weersvoorspelling op onze website.
De zuidelijke staten van de USA, Costa Rica en de Caraïben zijn over het algemeen orkaangevoelig van juni tot november. Het is onmogelijk het exacte traject, het tijdstip en de kracht van deze orkanen met zekerheid te voorspellen. Wanneer een orkaan huishoudt, gaat dit gepaard met stevige rukwinden en stortbuien die enorm veel schade kunnen veroorzaken. Dit kan invloed hebben op de vakantiebeleving en kan het vluchtschema in de war brengen.
3.4 Werkzaamheden
Nieuwbouw en renovatie zijn een alledaags verschijnsel. Op vakantieplaatsen in opbouw rijzen hotels, restaurants, bars en andere commerciële projecten als paddenstoelen uit de grond. Overal worden bestaande gebouwen voortdurend aangepast aan de toeristische noden. De werken met geluidsoverlast liggen meestal stil in juli en augustus.
Wij hebben geen invloed op openbare of private werken in de omgeving van uw hotel. Wij lichten u er wel over in van zodra wij op de hoogte zijn van werken met mogelijke impact op uw vakantie.
3.5 Excursies en autoverhuur
Hoewel onze host(ess)en tickets verkopen voor excursies en autoverhuur maakt dit geen deel uit van het reiscontract. Deze activiteiten worden georganiseerd door en zijn voor rekening van lokale maatschappijen. De reisorganisator is dus niet verantwoordelijk voor de organisatie en de uitbating ervan. Elk geschil moet ter plaatse worden opgelost.
3.6 Souvenirs meebrengen?
Iedereen kan wel eens, bewust of onbewust, in de verleiding komen om een exemplaar van een beschermde soort als souvenir mee te brengen: een juweel uit koraal of ivoor, een handtas uit krokodillenleer, schilden van schildpadden, enz.
U moet er echter rekening mee houden dat, sinds 1 juni 1997 een Europese wetgeving over de internationale handel in bedreigde planten- en diersoorten (zoogdieren, vogels, reptielen, planten, enz.) van kracht werd. Sommige zaken mogen niet verkocht worden en voor andere heeft u dan weer een invoervergunning nodig. Bij overtreding riskeert u dat het voorwerp in beslag genomen wordt en dat u een hoge boete krijgt. Raadpleeg de officiële website www.uwsouvenir.be waar u handige folders kunt raadplegen en/of downloaden.
Voor antieke en kunstvoorwerpen bestaat ook een invoerbeperking. U doet er dus goed aan zich te informeren vooraleer u een voorwerp van uw vakantie meebrengt.
In vele landen is het ten strengste verboden antiquiteiten, mineralen of voorwerpen ter plaatse gevonden (stenen bijvoorbeeld), zelfs al vertonen deze geen enkele cultuurhistorische waarde, te exporteren. Zware sancties kunnen hieraan gebonden zijn (zware boetes en gevangenisstraffen).
Een voorwerp, hoe klein ook, meenemen uit een archeologische vindplaats geldt vaak als een misdrijf en wordt gelijkgesteld met de illegale uitvoer van antiek.
Opgelet: in veel toeristische landen is er een illegaal circuit van namaakartikelen (kleren, schoenen, handtassen, uurwerken, cd's, enz.). Indien het artikel op het eerste gezicht niet veel verschilt van het origineel kan de lage prijs en de mindere kwaliteit in de meeste gevallen een aanwijzing zijn dat het om namaak gaat. Dit geldt ook voor de plaats waar ze verkocht worden, bijvoorbeeld op straat of op een markt. Besef dat u een strafbaar feit begaat wanneer u een namaakartikel koopt en meebrengt. Dit artikel kan door de douane in beslag genomen worden en u riskeert een hoge boete.
Opgelet: indien u ter plaatse goederen koopt en ze thuis laat afleveren, betaalt u extra taksen in België. Informeer u dus goed bij de verkoper wanneer u iets aankoopt.
3.7 Gsm in het buitenland
Een gsm is onmisbaar tijdens uw vakantie: u bent steeds bereikbaar voor familie en vrienden en betaalt geen peperdure telefoonrekening in uw hotel. Check bij uw provider of u uw gsm in het buitenland kan gebruiken en wat de voordeligste tarieven zijn. Ook kan u, indien nodig gebruik maken van de e-SIM. Meer info vindt u op www.tui.be/nl/e-sim.
Het is heel belangrijk dat u ons op voorhand een gsm-nummer meedeelt, waarop u tijdens uw reis altijd bereikbaar bent in geval van nood en voor communicatie van operationele informatie. U kunt dit nummer zelf aanpassen op onze site aan de hand van uw klantengegevens.
3.8 Verbindingen tussen bestemmingen
De verbindingen tussen de bestemmingen, bijvoorbeeld per ferry, zijn goed gepland en daardoor perfect haalbaar. Door vertragingen of vluchtwijzigingen kan het echter zijn dat deze anders verlopen dan voorzien. Indien hierdoor de eerste en/of de laatste nacht moet worden gewijzigd, zijn de bijkomende kosten voor rekening van de reisorganisator.
Het is mogelijk dat uw overtocht per boot niet doorgaat door slechte weersomstandigheden. U blijft dan langer op de plaats waar u zich op dat moment bevindt en zet uw reis voort bij de eerstvolgende gelegenheid. Bijkomende kosten ten gevolge van overmacht zijn niet voor rekening van de reisorganisator.
3.9 Timesharing
Op de bestemming en zelfs in uw hotel kan het zijn dat u aangesproken wordt om gebruiksrechten op een vakantiewoning of om 'vakantieweken' te kopen (dit noemen we timesharing). Heel vaak gebeurt dit onder het mom van een wedstrijd waarbij u altijd wint, bijeenkomsten waar u met cadeaus naartoe gelokt wordt, personen die zich voordoen als vertegenwoordiger van uw reisorganisator,... Of u wordt uitgenodigd voor een luxueus ontbijt, een excursie, een upgrade naar een hoger kamertype,... Wees beducht omtrent elk voorstel want in het beste geval verliest u kostbare vakantietijd, in het slechtste geval verliest u veel geld doordat u vasthangt aan een contract met hoge bedragen. Onderteken in elk geval geen document.
3.10 Rokers
Veel landen passen hun wetgeving aan in het voordeel van niet-rokers. Hou er rekening mee dat in sommige landen, roken in openbare ruimtes nog steeds toegelaten is. Daarentegen kan het zijn dat bepaalde hotels een niet-rokersbeleid toepassen in (een deel van) hun hotel, zelfs als de wetgeving dit niet uitdrukkelijk verbiedt.
3.11 Winkels en andere diensten
De openingsdagen en -uren van winkels, banken en openbare diensten kunnen verschillen van de gebruikelijke uren in België. In sommige landen zijn er niet zoveel bankautomaten als in België. Het is ook niet overal mogelijk met een bankkaart te betalen.
4.1 Officiële categorie
Wij publiceren altijd de officiële categorie onder de vorm van sterren. Deze categorie, of het aantal sterren, werd aan de hand van een aantal specifieke technische criteria (bijvoorbeeld welke faciliteiten al dan niet aanwezig zijn) toegekend door de toeristische autoriteiten van het land in kwestie. Deze criteria kunnen verschillen van de Belgische criteria en zijn geen garantie wat betreft de kwaliteit van de maaltijden en de service.
De hotelbeschrijving en vooral de prijs zijn de belangrijkste parameters om een correct beeld te krijgen van wat u ter plaatse mag verwachten.
4.2 Foto’s
De foto’s en maquettebeelden in onze brochure en op onze website geven een indruk weer van uw hotel en van de accommodatie. De meeste hotels en verblijven bieden meerdere kamertypes aan, die we niet allemaal publiceren.
We proberen wel te vermelden welk kamertype er op de foto te zien is. Weet dat kamers van eenzelfde type onderling kunnen verschillen qua inrichting en interieur. Dit geldt ook voor verhuringen en andere verblijfsvormen.
4.3 Kamerbezetting
4.3.1 Met 3 of 4 in één kamer
Tweepersoonskamers zijn initieel uitgerust voor 2 personen. Een derde of een vierde persoon beschikt dan over een extra slaapgelegenheid in de vorm van een sofa, een opklapbed, een logeerbed,... Meestal krijgt de 3de of 4de persoon een fikse korting.
Hou er rekening mee dat de beschikbare ruimte, comfort en privacy beperkter zijn wanneer u met 3 of 4 een tweepersoonskamer betrekt.
4.3.2 Eenpersoonskamer
Eenpersoonskamers zijn vaak, ondanks een grote toeslag, van mindere kwaliteit in vergelijking met tweepersoonskamers. Vooral in oudere hotels zijn eenpersoonskamers van mindere kwaliteit, minder goed uitgerust en minder goed gelegen. De nieuwere hotels bieden meestal een tweepersoonskamer voor alleengebruik (‘double single use’) aan.
4.4 Airconditioning
Er bestaan verschillende soorten airconditioning: individueel regelbaar, individueel activeerbaar, centraal gestuurd,... Naargelang de plaatselijke omstandigheden zoals energiebesparingen, weersomstandigheden,... kan de werking ervan beperkt worden tot enkele uren per dag en/of per nacht.
Als uw verblijf meerdere ruimtes omvat, heeft niet noodzakelijk iedere ruimte airconditioning.
4.5 Safe op de kamer
De hotelbeschrijving vermeldt of de safe op de kamer gratis of betalend is. Indien de safe betalend is, vertegenwoordigt het gevraagde bedrag ofwel de huur ofwel de verzekeringspremie van de safe. Maak geen gebruik van niet verankerde safes. Opgelet: het hotel is beperkt verantwoordelijk bij schadegevallen. Wij raden u dus aan om geen waardevolle zaken mee te nemen op reis, of om deze toe te vertrouwen aan de receptie om ze te bewaren in de safe van het hotel.
4.6 Gratis of niet
Kijk goed in de hotelbeschrijving welke faciliteiten gratis of betalend zijn.
Als er niets vermeld staat, beschikten we nog niet over deze informatie op het moment van de publicatie. Aarzel niet om ons te contacteren indien u wil weten of een faciliteit gratis of betalend is. Soms moet u bepaalde gratis activiteiten of diensten reserveren; informeer u hierover bij aankomst in het hotel. In sommige gevallen zal een waarborg gevraagd worden.
4.7 Maaltijden
- Bij kamer en ontbijt krijgt u een ontbijt vanaf de dag na aankomst tot en met de dag van uw vertrek.
- Bij een verblijf in halfpension zijn het ontbijt en het avondmaal inbegrepen. Deze formule start met het avondmaal op de dag van uw aankomst tot en met het ontbijt op de dag van uw vertrek. In de regel zijn de maaltijden in het hoofdrestaurant te nemen.
- Bij een verblijf in volpension zijn het ontbijt, middag- en avondmaal inbegrepen. Deze formule start met het middagmaal op de dag van uw aankomst tot en met het ontbijt op de dag van uw vertrek. In de regel zijn de maaltijden in het hoofdrestaurant te nemen.
- Bij een all inclusive-formule kunt u gebruik maken van de maaltijden, dranken, activiteiten, enz. vanaf het moment dat u incheckt tot het moment waarop u moet uitchecken. Verschillende hotels staan echter toe van deze formule te genieten vanaf het moment van aankomst tot en met het moment dat u naar de luchthaven vertrekt. Dit is een commerciële geste van de hotelier. U kan dit recht dus niet opeisen.
- De plaats en het tijdstip waarop u kunt eten en van andere diensten kunt genieten, kunnen verschillen van de informatie die in onze brochure staat.
- Bij late aankomst of vroeg vertrek, kan het zijn dat u een maaltijd mist. Sommige hoteliers bieden een vervangmaaltijd, bijvoorbeeld een middagmaal in plaats van een gemist avondmaal. Andere hoteliers voorzien een lichte maaltijd op de kamer wanneer u laat aankomt of een basisontbijt wanneer u vroeg in de ochtend, voor openingstijd van het restaurant, moet vertrekken. Het gaat hier altijd om een commerciële geste van de hotelier, wat dus niet kan worden opgeëist. U heeft geen recht op een terugbetaling wanneer u maaltijden mist door de dienstregeling van het transport.
- Om praktische redenen is het soms niet mogelijk om maaltijden in buffetvorm aan te bieden bij minimale hotelbezetting. In dat geval wordt een à la carte menu aangeboden. In andere gevallen kan de hotelier het tegenovergestelde beslissen, namelijk om de tafelbediening te vervangen door een buffet. Dit alles wordt beslist naargelang de plaatselijke omstandigheden en zonder de reisorganisator vooraf te verwittigen. Uiteraard heeft de manier van opdienen geen enkele invloed op de kwaliteit van het eten en dus geven dergelijke veranderingen nooit recht op een vergoeding.
- Bepaalde buitenfaciliteiten, bars of specialiteitenrestaurants kunnen gesloten zijn naargelang de weersomstandigheden of de bezettingsgraad. Dit geeft geen recht op een vergoeding.
- Dranken zijn niet inbegrepen tijdens de maaltijden, behalve wanneer dit uitdrukkelijk vermeld wordt in de hotelbeschrijving.
- Hou in het restaurant rekening met een bepaalde dresscode. In sommige gevallen is deftige kledij en een lange broek voor de heren vereist, in andere gevallen volstaat losse kledij of zelfs zwemkledij.
- In halfpension is het soms toegelaten om het avondmaal te vervangen door het middagmaal voor een gedeelte of voor de duur van het hele verblijf. Dit hangt af van de hotelier en moet u ter plaatse regelen.
- In het algemeen zijn de à-la-carte- en themarestaurants betalend. Wend u bij aankomst tot de receptie om te reserveren.
4.8 Aankomst en vertrek
Check- in en check-out tijden zijn afhankelijk van de interne reglementering van het hotel. Diverse hotels bieden bijkomende diensten aan, met of zonder toeslag, om uw comfort bij aankomst of bij vertrek te garanderen: langer behoud van uw kamer (late check out), een kamer om u klaar te maken voor vertrek ('courtesy room'), een bagagedepot waar u uw bagage kunt achterlaten tot uw kamer klaar is of totdat u uit het hotel moet vertrekken, enz. Deze diensten hangen af van de plaatselijke omstandigheden en van de beschikbaarheid en kunnen niet opgeëist worden.
4.9 Garantie en waarborg
De meeste hotels vragen uw kredietkaartnummer bij het inchecken, als waarborg voor eventuele uitgaven in het hotel. Wanneer u geen kredietkaart heeft, dan kan een geldsom (het bedrag wordt bepaald door het hotel) gevraagd worden bij wijze van waarborg. In dat geval moet u rekening houden met een bedrag van minimum € 50 per persoon.
Wanneer u een studio of een appartement heeft geboekt, wordt meestal ter plaatse een waarborg gevraagd voor het gebruik van de keuken. U krijgt deze waarborg terug op het einde van uw verblijf na controle van de keuken.
Het hotel kan ook een waarborg vragen voor het gebruik van bepaalde gratis of betalende diensten of faciliteiten: bv. sportmateriaal, strandhanddoeken, enz.
4.10 Overboeking
Het kan gebeuren dat een hotel meer boekingen heeft dan dat er kamers beschikbaar zijn. Hoewel we werken met betrouwbare partners kan het zijn dat u niet het gewenste kamertype of hotel verkrijgt.
Uiteraard verwittigen wij u in dergelijke gevallen zo snel mogelijk en bieden u een passend alternatief aan. Soms gebeurt het dat wij niet op tijd op de hoogte zijn en dat u dit nieuws pas op uw bestemming verneemt. Wij doen er alles aan om een alternatief aan te bieden van dezelfde categorie, met vergelijkbare diensten en faciliteiten en indien mogelijk op dezelfde vakantieplaats.
4.11 Huwelijksreizen
De hotels die u extra in de watten leggen of u een korting aanbieden omdat u net getrouwd bent, kunt u herkennen aan het logo 'Honeymoon'. Om te kunnen genieten van de voordelen moet u bij uw boeking vermelden dat het om een huwelijksreis gaat.
Om beschouwd te worden als een huwelijksreis, moet uw reis plaatsvinden binnen de 6 maanden na uw burgerlijk huwelijk (binnen de 2 maanden voor hotels van de Sol Melia-keten, andere uitzonderingen vindt u terug in de hotelbeschrijving). Bij aankomst in uw hotel moet u het bewijs voorleggen opdat u zou kunnen genieten van de voordelen en opdat u de toegestane korting niet zou moeten terugbetalen.
Een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht wordt niet overal op dezelfde manier aanvaard. In sommige landen worden openbare uitingen van affectie maatschappelijk niet aanvaard. Openbare uitingen van seksueel gedrag zijn in de meeste landen verboden en vaak strafbaar. Wij raden u aan om u aan te passen aan de plaatselijke wettelijke, religieuze en maatschappelijke normen.
Op sommige bestemmingen, bijvoorbeeld in moslimlanden of in Jamaica, is het bij wet verboden dat een Europese burger een kamer deelt met een burger van het land in kwestie als zij niet gehuwd zijn.
Raadpleeg het consulaat of de ambassade van het land in kwestie vooraleer u boekt. Alle kosten die voortvloeien uit het niet naleven van de lokale wetgeving zijn voor rekening van de reiziger.
Voor uw huwelijksverjaardag kan u in sommige gevallen eveneens van een korting genieten. De voorwaarden van dit voordeel staan in de hotelbeschrijving vermeld (bijvoorbeeld het aantal jaar dat u getrouwd moet zijn en de termijn waarin de reis moet plaatsvinden). Deze korting wordt direct toegekend wanneer u uw reis boekt. Vergeet niet om een kopie van uw huwelijkscertificaat mee te nemen op reis om te kunnen tonen aan de hotelier. Wanneer u dit niet kunt voorleggen kan het gebeuren dat u de toegestane korting moet terugbetalen aan de hotelier.
4.12 Sport en faciliteiten
Sommige faciliteiten, bijvoorbeeld het strand, de discotheek, het restaurant, het aquapark, enz., kunnen geheel of gedeeltelijk toegankelijk zijn voor mensen die niet in het hotel verblijven.
Het kan zijn dat watersporten, waterparken en andere activiteiten in openlucht, beperkt zijn door de weersomstandigheden, bijvoorbeeld bij te veel wind. De hotelier neemt deze beslissingen in het belang van uw veiligheid. In het laagseizoen is het mogelijk dat winkels, restaurants en andere uitgaansmogelijkheden op uw bestemming gesloten zijn. Sommige activiteiten in uw hotel kunnen afgelast worden doordat er te weinig deelnemers zijn. Als u in het laagseizoen reist, geniet u evenwel van voordelige tarieven en is het veel rustiger op uw bestemming.
4.13 Waterpret
Hou rekening met de beperkingen die door de hoteldirectie kunnen opgelegd worden voor binnen- en buitenzwembaden, aquaparken maar ook spa- en wellnessfaciliteiten. Enkele voorbeelden: toegangsverbod of beperkingen wegens leeftijd of lengte, verbod op opblaasbaar speelgoed, beperkte openingsuren,...
Enkel de hotelier is bevoegd in deze beslissingen, in functie van de veiligheid maar ook van de interne reglementering.
In alle gevallen zijn de kinderen steeds onder de verantwoordelijkheid van hun ouders of begeleiders.
U neemt best contact op met onze diensten vóór uw boeking indien deze punten voor u van belang zijn.
4.14 Kamerdiensten
Het hotel beslist, naargelang de categorie of eigen duurzaam beleid, de frequentie van het verversen van bed- en badlinnen. In vele landen is zondag een rustdag en is het mogelijk dat de kamers die dag niet schoongemaakt en de bedden niet opgemaakt worden.
4.15 Gastenbestand
De hotels in deze brochure worden aangeboden op de internationale markt en het gastenbestand kan dus variëren. De activiteiten worden georganiseerd naargelang de samenstelling van het gastenbestand.
4.16 Wifi
De vermelding wifi of wifi in de kamer betekent dat er een internetaansluiting is respectievelijk in het hotel of in de kamer. Wifi is enkel gratis als het uitdrukkelijk in de hotelbeschrijving vermeld wordt. In sommige landen kunnen de kosten hiervoor oplopen. Indien wifi belangrijk is voor u, raden wij aan info over de prijs in te winnen bij onze diensten vóór uw vertrek.
De wifi kan beperkt zijn in snelheid, in draagwijdte en in aantal toestellen. Hou er ook rekening mee dat de werking van draadloos internet in het buitenland kan afwijken van wat u gewend bent.
4.17 Terminologie
- Bungalow en villa: sommige hotels bieden kamers aan in bungalows, in villa's, in maisonnettes of andere verblijfsvormen vermeld in specifieke termen. De toeristische betekenis van deze woorden kan soms verschillen van de algemene betekenis. Deze verblijfsvormen zijn tweepersoonskamers naast elkaar gelegen in de tuin, of gelegen in kleinere gebouwen, apart van het hoofdgebouw. Een dergelijke kamer is niet noodzakelijk groter dan een gewone tweepersoonskamer en kan zich op het gelijkvloers of op een verdieping bevinden. Soms betekent het woord ‘villa’ een aparte woning, maar dit zal uitdrukkelijk in de hotelbeschrijving vermeld staan.
- Zeezicht: een kamer met zeezicht betekent dat u vanuit uw kamer of van op uw balkon/terras de zee kan zien. Het zicht kan echter beperkt zijn of de zee kan zich op een grote afstand bevinden. De natuur (palmbomen, enz.) of de architectuur van het hotel kan het zicht gedeeltelijk belemmeren.
- Zeezijde: de vermelding ‘zeezijde’ verwijst naar de ligging van de kamer in het hotel maar betekent niet dat de kamer zeezicht heeft.
- Balkon en terras: deze zijn niet noodzakelijk uitgerust met een tafel en/of stoelen. De grootte ervan kan variëren naargelang de architectuur van het hotel of de ligging van de kamer. Een Frans balkon is zeer klein en soms zelfs beperkt tot een balustrade aan het venster.
- Minibar en koelkast: we maken geen onderscheid op basis van afmetingen, temperatuur of koelingsgraad. Een minibar bevat minimum 2 soorten drank, bijvoorbeeld mineraalwater en frisdrank. In alle andere gevallen gaat het om een koelkast die eventueel gratis ter beschikking van de klanten gesteld wordt.
- Adults Only: dit concept is bestemd voor klanten die willen verblijven in een hotel waar enkel volwassenen toegelaten zijn. U kunt de minimumleeftijd terugvinden in de hotelbeschrijving. Opgelet, indien de hotelier merkt dat de werkelijke leeftijd verschilt van de minimumleeftijd kan hij u de toegang tot het hotel ontzeggen. Dit brengt hoge kosten met zich mee, voor rekening van de reiziger.
- Hoofdkussenservice: deze service biedt u de mogelijkheid om, naargelang de beschikbaarheid, te kiezen uit verschillende hoofdkussens. Deze service kan gratis of betalend zijn.
- Swim-upkamers en kamers met directe toegang tot het zwembad: in een swim-upkamer heeft u directe toegang tot het zwembad vanop uw terras. In een kamer met directe toegang tot het zwembad bereikt u het zwembad over het gazon of via een trap vanaf uw terras.
4.18 Rondreizen
4.18.1 Fysieke vereisten
Deelnemen aan een rondreis vereist een goede algemene conditie. Indien u fysieke, mentale of sociale beperkingen heeft moet u dit melden wanneer u de rondreis boekt. In bepaalde gevallen zal u een medisch attest moeten voorleggen. U moet er zich van vergewissen dat uw deelname aan de rondreis geen belemmering is voor de andere deelnemers en u moet zich, indien nodig, laten vergezellen door een begeleider die u kan bijstaan. Hou ook rekening met de clausules van uitsluiting in de polissen van de annulerings- en bijstandsverzekeringen. Lees ook zeker onze rubriek 'Personen met een beperking'.
4.18.2 Taal
De begeleiding door de gids gebeurt in de taal die aangeduid staat in het programma. Voor bepaalde toeristische bezienswaardigheden is het verplicht om een lokale gids in te huren die meestal Engels maar zelden Nederlands spreekt.
4.18.3 Wijzigingen in het programma
Naargelang de omstandigheden kan het programma aangepast worden. Deze aanpassingen zullen niet van doorslaggevend belang zijn en zullen geen waardevermindering van uw volledige reis tot gevolg hebben. Het is mogelijk dat in een laat stadium of zelfs tijdens de rondreis één of meerdere hotelwijzigingen moeten worden doorgevoerd. In dat geval zal uiteraard een gelijkwaardige accommodatie worden aangeboden.
4.18.4 Onvoldoende deelnemers
Bij onvoldoende deelnemers kan uw rondreis tot 15 kalenderdagen vóór de voorziene vertrekdatum geannuleerd worden door de reisorganisator. Indien mogelijk stellen wij u een alternatief voor. Het minimum aantal deelnemers dat nodig is om de rondreis te laten doorgaan, staat vermeld in de beschrijving van de rondreis.
4.18.5 Combinatie van hotel en rondreis
Indien u een rondreis middenin uw hotelverblijf boekt, moet u uw kamer volledig vrijmaken vooraleer u op rondreis vertrekt. In de meeste hotels kunt u gebruik maken van de bagagekamer.
Indien u een beperking heeft die het verloop van uw reis kan beïnvloeden, moet u dit zeker melden bij uw boeking. Wij zullen er alles aan doen opdat u maximaal van uw reis zou kunnen genieten.
Om dit te kunnen bewerkstelligen is het noodzakelijk dat alle tussenkomende partijen van de reis (luchtvaartmaatschappij, vervoersmaatschappij, hotelier, enz.) correct geïnformeerd zijn zodat ze de nodige maatregelen kunnen nemen.
5.1 Op het vliegtuig
Luchtvaartmaatschappijen vragen om een speciaal formulier in te vullen zodat ze aan alle veiligheidsnormen kunnen voldoen en om het welzijn van de passagiers te verzekeren.
Om veiligheidsredenen is het vervoer per vliegtuig van passagiers met een beperking strikt gereglementeerd. Het aantal toegelaten mensen met een beperking is beperkt volgens het type toestel en de bezetting van de vlucht. Een internationaal reglement bepaalt dat mensen met een fysieke beperking niet op de eerste rij of aan de nooduitgangen mogen zitten. Dit uit veiligheidsoverwegingen voor wanneer het vliegtuig geëvacueerd zou moeten worden. Het is dus zinloos om deze plaatsen aan te vragen, zelfs wanneer u hiervoor een medisch attest kunt voorleggen.
Personen in een rolstoel of personen die zich moeilijk kunnen verplaatsen, zullen bijstand krijgen bij het inschepen. U moet deze bijstand reserveren wanneer u uw reis boekt om problemen op de luchthaven, zoals het missen van de vlucht zonder verhaal, te vermijden.
Rolstoelen worden in het bagageruim vervoerd. Afhankelijk van het type batterij van de elektrische rolstoel moet de reiziger uiteenlopende voorzorgsmaatregelen nemen voor het vervoer hiervan.
5.2 Met de bus
Er is geen bijkomende bijstand voorzien op de bestemming tussen de luchthaven en het hotel. Indien de reiziger niet zelfstandig op of van de bus kan, moet de reiziger een alternatief (bijvoorbeeld vervoer per taxi of per medicar) aanvragen bij de boeking van de reis. Bijkomende kosten zijn voor rekening van de reiziger.
5.3 In het hotel
Om te weten of het hotel toegankelijk is voor reizigers met beperkingen, moet u contact nemen met onze diensten vóór uw boeking. Onze diensten zullen de nodige informatie verzamelen. Het is belangrijk dat u zich goed informeert om optimaal te kunnen genieten van uw verblijf.
Bij uw reisagent kunt u ook het aanbod opvragen van hotels die in het algemeen geschikt zijn voor mensen met een beperking (onder voorbehoud van wijzigingen door de hotelier en/of TUI). Zoals hierboven vermeld, dient u hier melding van te maken bij uw boeking. Deze boekingen zijn steeds op aanvraag.
6.1 Leeftijd
De leeftijd van het kind bij aankomst in het vakantieverblijf, niet de leeftijd bij boeking, is van belang voor de berekening van de kinderkorting.
Wanneer de hotelier een verschil opmerkt tussen de leeftijd op de hotelbon en werkelijke leeftijd, kan hij de terugbetaling eisen van de ten onrechte toegekende korting. In dit geval, hoeft hij zich, voor de ter plaatse door u te betalen toeslag, niet te baseren op onze prijs maar kan hij het officieel geldende tarief hanteren.
6.2 Kinderkorting
De kinderkortingen zijn geldig voor kinderen die een kamer delen met twee betalende volwassenen. Wanneer er geen kinderkorting is, kunnen de kinderen van de korting voor de derde persoon in een tweepersoonskamer genieten, indien van toepassing.
De leeftijd waarvoor een kinderkorting toegekend wordt, varieert van hotel tot hotel. Bijvoorbeeld: een korting voor kinderen van 2 tot 12 jaar betekent dat ook kinderen tot en met 12 jaar recht hebben op deze korting (dus tot net voor de dag waarop ze 13 jaar worden).
6.3 Reizen met een baby (jonger dan 2 jaar)
Wanneer u met een baby reist, moet u dit uitdrukkelijk vermelden bij uw boeking en eventueel een kinderbedje aanvragen.
Een baby jonger dan 2 jaar reist gratis mee op de schoot van een van de ouders tijdens vakantievluchten. Een eventueel visum moet altijd betaald worden. Ook wordt er voor een infant steeds een vaste kost voor de luchthavenafwikkeling aangerekend. Actuele tarieven zullen zichtbaar zijn tijdens het boeken.
Wanneer u toch een aparte stoel voor uw baby wenst, zult u deze moeten boeken aan de normale prijs van een vliegtuigstoel. Opgelet, indien men op de luchthaven vaststelt dat uw kind ouder is dan 2 jaar, riskeert u hoge bijkomende kosten te moeten betalen en kan u zelfs de toegang tot het vliegtuig ontzegd worden, zonder mogelijkheid tot verhaal.
Op lijnvluchten reizen baby’s nooit gratis.
Kinderbedjes staan meestal ter beschikking op uw bestemming (deze zijn meestal gratis, raadpleeg de hotelbeschrijving). Vergeet het kinderbedje niet te vermelden bij uw boeking want er zijn slechts een aantal kinderbedjes ter plaatse beschikbaar.
6.4 Kind met 1 volwassene
De korting ‘kind met alleenreizende volwassene’ is bedoeld voor eenoudergezinnen.
Opgelet: het is niet toegestaan de familie te splitsen (bijvoorbeeld vader met één kind op de kamer en moeder met één kind op de kamer) om belangrijke kortingen te bekomen. Elke boeking in strijd met deze regel kan door de hotelier geweigerd worden of zal ter plaatse vereffend moeten worden tegen betaling van een toeslag, zonder mogelijkheid tot verhaal.
6.5 Miniclub
Talrijke hotels organiseren toffe kinderactiviteiten. Meestal worden die georganiseerd in een andere taal dan het Nederlands of het Frans volgens het gastenbestand en de organisatie ter plaatse. De ervaring leert echter dat kinderen weinig last hebben van taalproblemen. Kinderen communiceren ook op andere manieren. Hou er rekening mee dat de activiteiten soms beperkt kunnen zijn tot enkele uren per dag. De miniclub kan op bepaalde dagen gesloten zijn. Men kan ouders van jonge kinderen vragen in de buurt te blijven. Meestal is de miniclub toegankelijk vanaf 4 jaar, raadpleeg hiervoor de hotelbeschrijving.
6.6 Reisformaliteiten
Raadpleeg onze rubriek 'Reisformaliteiten'.
De reizigers moeten in het bezit zijn van de nodige officiële documenten voor het vervoer van huisdieren. Huisdieren die met hun baasje op vakantie willen in Europa moeten bij wet beschikken over een Europees paspoort (te verkrijgen bij de dierenarts). Zowel de luchtvaartmaatschappij als de hotelier kan u vragen dit paspoort voor te leggen. Voor de identificatie moet uw huisdier ook voorzien zijn van een chip of tatoeage.
Sommige landen eisen bijkomende documenten en/of behandelingen of een medische keuring ter plaatse, bijvoorbeeld met betrekking tot hondsdolheid of echinococcus. Voor sommige bestemmingen worden huisdieren helemaal niet toegelaten.
Raadpleeg uw dierenarts of surf naar https://www.health.belgium.be/nl/dieren-en-planten/dieren/houden-en-verkeer-van-dieren/reizen-met-gezelschapsdieren
7.1 Op het vliegtuig
Vermeld bij uw boeking dat uw huisdier mee op reis gaat. Wanneer u dit niet doet, dan zal u een extra administratieve kost moeten betalen op de luchthaven. Bovendien loopt u het risico dat u niet mag inschepen omdat het aantal dieren dat toegelaten is aan boord reeds bereikt is, en dit zonder verhaal.
Een blindengeleidehond mag steeds in de cabine, ongeacht zijn gewicht. De hond moet altijd aan de leiband gehouden worden en gemuilkorfd zijn.
Naast het aanmelden moet er ook een officieel document ingevuld worden in 2 exemplaren (zie volgende link naar de Live Animal Acceptance Checklist). Deze moet aan de check-in balie bij vertrek getoond worden.
Opgelet: deze regels gelden enkel voor de vluchten van TUI fly. Op de vluchten van Freebird (met bestemming Turkije), zijn enkel kleine honden en katten toegelaten en ze worden meegenomen in de cabine aangezien de maatschappij niet over aangepaste cargoruimtes beschikt.
Voor andere luchtvaartmaatschappijen moeten de aanvragen altijd op voorhand bevestigd worden. De betaling van de transportkosten van uw huisdier gebeurt op de luchthaven.
7.1.1 Kat of hond tot 8 kg
Een beperkt aantal kleine hondjes en katten (1 per passagier, max. 3 per vlucht) kan meegenomen worden in de cabine (behalve op langeafstandsvluchten). Als u met meerdere huisdieren reist, kunt u niet naast elkaar zitten, ook al behoren de dieren tot hetzelfde gezin. Elke passagier die reist met een huisdier moet aan het raam zitten.
Prijs: actuele tarieven zullen zichtbaar zijn tijdens het boeken van deze extra.
Een gesloten waterdichte tas, groot genoeg zodat het dier nog kan rechtstaan en waarvan de afmetingen niet meer mogen bedragen dan 50x35x30 cm, is vereist. Het dier, tas inclusief, mag maximum 8 kg wegen. De dieren mogen in de cabine vervoerd worden voor zover ze minstens 12 weken oud zijn; ze in een hygiënisch waterdichte tas of mand vervoerd worden; het dier op geen enkele wijze andere passagiers kan storen; de teefjes niet zwanger zijn.
7.1.2 Kat of hond zwaarder dan 8 kg
Een hond of kat zonder platte snuit in een kennel mag mee in het laadruim. Uw huisdier moet minimaal 3 maanden oud zijn, heeft een paspoort, is ingeënt tegen hondsdolheid en voorzien van identificatiechip. We vervoeren geen huisdieren van en naar Dubai.
Er mogen 3 katten/honden in één kennel, mits ze niet ouder zijn dan 6 maanden en uit hetzelfde nest komen. Er mogen 2 katten/honden in één kennel, mits ze ieder niet zwaarder zijn dan 14 kg en gewend zijn om samen te leven. De huisdieren mogen alleen mee in een kennel en niet in een bench. De maximale afmetingen voor een kennel zijn lengte 121 cm x breedte 81 cm x hoogte 88 cm. In de kooi moet het dier rond zijn eigen as kunnen draaien en volledig kunnen rechtstaan. Een lege kooi vervoeren is mogelijk als geregistreerde (ingecheckte) bagage, op voorhand boekbaar (zie 2.1.1).
Prijs: actuele tarieven zullen zichtbaar zijn tijdens het boeken van deze extra.
Andere dieren dan honden en katten kunnen niet worden aanvaard.
7.2 Transfer
Op bepaalde bestemmingen is het mogelijk dat huisdieren niet toegelaten zijn in de bus of taxi die voor uw vervoer zorgt. In dat geval moet u zelf het vervoer regelen en de kosten voor uw rekening nemen.
7.3 In het hotel
Hotels die kleine hondjes toelaten zijn herkenbaar aan hun logo. Gelieve er rekening mee te houden dat deze informatie ons bereikte vóór de publicatie van de brochure en dat de hotelier de toelating van hondjes kan wijzigen zonder ons vooraf in te lichten. Het feit dat het hotel hondjes toelaat, wil niet zeggen dat zij in alle ruimtes van het hotel mogen komen.
8.1 Onze reisleiding
U wordt verwelkomd door onze tweetalige host(ess) bij vertrek op de luchthaven van Zaventem, Luik, Oostende, Charleroi en Antwerpen.
Zodra u bent geland, herkent u ons internationaal TUI team aan de bekende Smile op hun uniform. Hebt u vragen? Aarzel niet om ons TUI team aan te spreken, ze helpen u graag verder! Het kan wel zijn dat de host(ess) u enkel in het Engels te woord kan staan. Indien u graag in het Nederlands geholpen wordt, kunt u ons steeds contacteren via de TUI app.
Op zoek naar advies of assistentie? Het TUI team staat 24/7 voor u klaar. Zo kunt u elk moment contact opnemen met onze Nederlandstalige online reisleiding via de TUI app. Noodgeval? Ook dan kunt u onze TUI medewerkers 24/7 bereiken. Zij zullen u in uw eigen taal verder helpen. De exacte contactgegevens vindt u terug in de reisdocumenten.
Indien er een TUI host(ess) in uw hotel langskomt, kunt u ook steeds bij hem/haar terecht. Tijdens uw vakantie, zal iedereen in een TUI-uniform u met plezier verder helpen. Het kan wel zijn dat de host(ess) u enkel in het Engels te woord kan staan. Indien u graag in het Nederlands geholpen wordt, kunt u ons steeds een bericht sturen via de TUI app.
8.2 Bijstand
Wij stellen ook een permanente telefoonservice ter beschikking waarvan de gegevens vermeld staan op uw reisdocumenten. Op deze manier bent u zeker dat u altijd de nodige bijstand krijgt.
Vergeet niet om bij uw boeking uw gsm-nummer mee te delen waarop u altijd bereikbaar zal zijn tijdens uw verblijf.
8.3 Beoordeling van uw reis
Dagelijks stellen wij alles in het werk om u een mooie vakantie te bezorgen en wij hechten veel belang aan uw mening. Daarom vragen wij u een beoordelingsformulier in te vullen, waarvoor u de uitnodiging per e-mail ontvangt na uw terugkeer.
In dit formulier meten we uw tevredenheid aan de hand van de NPS methodologie. We vragen u een aantal elementen van uw reis te quoteren, zoals vlucht of boekingsgemak, zodat we perfect weten waar wij goed scoren en waar wij zaken kunnen verbeteren. Onze afdeling Customer Experience & Quality Management volgt deze zaken zorgvuldig op en neemt de gepaste acties.
Op deze manier blijven wij u de kwaliteit bieden die u van ons verwacht en geven we de nodige aandacht aan uw noden en wensen.
Ook vragen wij u het hotel te quoteren en een vrije commentaar te geven. Zoals u weet wordt uw beoordeling van het hotel op onze website geplaatst. U kunt dus uw mening delen en de mening van andere klanten lezen, wat uw keuze kan vergemakkelijken. En zo zijn wij altijd zeker dat wij u een aanbod voorstellen van hotels die erg in de smaak vallen bij klanten zoals u.
8.4 Klachten
Indien u, ondanks alles, niet tevreden bent, moet u dit melden tijdens uw verblijf. Wij voorzien procedures om eventuele problemen op te lossen vanaf het moment dat die zich voordoen. U vindt alle informatie die u nodig heeft op uw reisdocumenten. Indien u pas na uw vakantie een klacht indient, kunnen de feiten niet altijd vastgesteld worden en kan uw recht tot compensatie vervallen. Wij verwijzen eveneens naar de Algemene en Bijzondere voorwaarden.
8.5 Verzekering
Voor een probleemloze vakantie, raden wij u sterk aan een reisverzekering af te sluiten.
Aanbod en voorwaarden onder voorbehoud van wijzigingen. Voor de meest recente versie; www.tui.be/nl/belangrijke-informatie.